Odwodnienie liniowe garażu – prawidłowa instalacja.

Jak wykonać popraną instalację odwodnienia liniowego w garażu?

Temat ten powraca do nas bardzo często, więc w kilu punktach postaram się pomóc Państwu w rozwiązaniu tego problemu.
Poświęcenie paru minut na przeczytanie tego artykułu pozwoli Państwu na uniknięcie najczęstszych błędów podczas wykonywania systemu.

Proszę pamiętać, iż bardzo mała ilość “fachowców” wie, jak  wykonać prosty system odwodnienia liniowego w garażu. Większość instaluje pierwszy-lepszy kanał ze składu budowlanego lub marketu budowlanego i podłącza rurę odpływową do kanalizacji – TO BŁĄD!!!
Niestety- po wykonaniu takiej instalacji jest już za późno na jakiekolwiek poprawki.

Na początek klika najważniejszych problemów związanych z projektowaniem systemu jaki i jego instalacją a w drugiej części postaram się w punktach podpowiedzieć rozwiązania:

  1. Odwodnienie liniowe, czy punktowe (kratka) w garażu?
  2. Jak prawidłowo ułożyć odwodnienie liniowe w garażu?
  3. Gdzie odprowadzić wodę z odwodnienia?
  4. Czy odwodnienie do garażu różni się od standardowych odwodnień parkingowych?
  5. Czy należy w specjalny sposób uszczelniać połączenia pomiędzy kanałami?
  6. Jaki rodzaj rusztu wybrać?
  7. Jak dbać o odwodnienie?

Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą Państwu w prosty sposób uniknąć
błędów podczas wyboru odpowiednich produktów oraz wykonywania instalacji:

Odwodnienie liniowe, czy punktowe (kratka) w garażu?
Lepszym rozwiązaniem do garażu jest zastosowanie odwodnienia liniowego gdyż znacznie skraca ono drogę jaką musi pokonać woda, aby dostać się do opływu

Jak prawidłowo ułożyć odwodnienie liniowe w garażu?
Sposób ułożenia odwodnienia liniowego w garażu jest uzależniony od wielu składowych. Inny system zastosujemy przy garażu jednostanowiskowym a inny przy wielostanowiskowym. Częstym błędem podczas projektowania odwodnienia jest  układanie linii tak aby w jak najprostszy sposób można go było podłączyć do odpływu. Proszę pamiętać, że odwodnienie ma służyć niejednokrotnie przez 10-20 lat i poświęcenie kilku godzin na doprowadzenie rur z istniejących odpływów do dobrze przemyślanego projektu na pewno się opłaci. Projektowanie systemu odwodnienia liniowego ma za zadanie sprawne odprowadzanie wody a nie ułatwianie instalatorowi pracy.
Najczęściej spotykane rozwiązania to:

  • linia odwodnienia poprowadzona w osi (pośrodku) pojazdu
  • dwie linie odwodnienia poprowadzone wzdłóż garażu w osi kół pojazdu
  • linia odwodnienia poprowadzona wzdłuż bramy wjazdowej
  • linia odwodnienia poprowadzona w poprzek garażu
  • linia odwodnienia poprowadzona pomiędzy pojazdami (garaż dwustanowiskowy)

 

Wady i zalety tych rozwiązań to:

  • linia odwodnienia poprowadzona w osi (pośrodku) pojazdu – jest to najlepsze rozwiązanie dla zminimalizowania kosztów materiału przy jednoczesnym bardzo sprawnym odprowadzaniu wody z zaparkowanego tam pojazdu. Ściekająca woda z auta “spływa” od razu pod pojazd nie powodując powstawania kałuży wody pod nogami wysiadającego kierowcy i pasażerów. Rozwiązanie to posiada jeszcze jeden ogromny atut a mianowicie możliwość zastosowania niskiej klasy (tańszej) wytrzymałościowej odwodnienia (np. A15), gdyż auto nie będzie “najeżdżać” na ruszty odwodnień.
  • dwie linie odwodnienia poprowadzone wzdłuż garażu w osi kół pojazdu – rozwiązanie to w najszybszym tempie odprowadzi wodę z kół i “ściekającą z auta” jednakże niesie za sobą kilka wad. Przede wszystkim wymaga zastosowania odwodnień z rusztami (pokrywami) wykonanymi z żeliwa co znacznie podnosi koszt systemu,  ilość zastosowanych kanałów jest stosunkowo duża i dodatkowo wymaga zaplanowania w jakiej szerokości ułożyć linie aby nie “wystawały” poza auto.
  • linia odwodnienia poprowadzona wzdłuż bramy wjazdowej – rozwiązanie to jest bardzo często wykonywane przez instalatorów jednakże jest w ogromnej większości wykonane bez sensu! Przed czym na ono chronić? przed wodą wypływającą z garażu? System ten jest niezbędny tylko w przypadku gdy podłoga garażu położona jest poniżej podjazdu (garaż wkopany jest pod ziemię) lub z jakiegoś innego względu narażony jest na wpływanie wody z zewnątrz. Jednakże w tych przypadkach linię powinno się ułożyć po zewnętrznej stronie bramy tak aby wyłapywała wodę jeszcze przed wtargnięciem do garażu
  • linia odwodnienia poprowadzona w poprzek garażu – rozwiązanie to nie należy do dobrych. Atutem jego jest jedynie możliwość zastosowanie krótkiego odcinka odwodnień gdyż szerokość garażu przeważnie jest znacznie mniejsza od jego długości. Wadami tego rozwiązania jest konieczność zastosowania wyższej klasy wytrzymałościowej rusztu (od B125), który wiąże się z wyższą ceną zakupu odwodnień (przeważnie są to odwodnienia z rusztami żeliwnymi), które kosztują 2-3 krotnie więcej niż ocynkowane A15.  Estetyka tego rozwiązania także pozostawia wiele do życzenia.
  •  linia odwodnienia poprowadzona pomiędzy pojazdami (garaż dwustanowiskowy) – jest to najprostsze rozwiązanie dla garaży dwustanowiskowych, jednakże powoduje spływanie wody do  środka garażu co niesie za sobą konieczność chodzenie po mokrej podłodze kierowcy jednego z aut a pasażerów drugiego. W systemie dwustanowiskowym zaleca się wykonanie dwóch niezależnych linii w osiach obu pojazdów.

Gdzie odprowadzić wodę z odwodnienia?
Temat ten nurtuje wielu. Jeśli kanalizacja domu nie uwzględnia podłączenia w podłodze garażu odradzam próbowanie “na siłę” wpięcia się do istniejącego systemu. Może nieść  to za sobą nieprzewidziane problemy z ciśnieniem w całej kanalizacji domowej jak i możliwość przedostawania się przykrych zapachów do garażu. Oczywiście, że można zastosować syfon – jednakże ogranicza on sprawność awaryjną systemu (syfon potrafi ograniczyć przepływ nawet 10-cio krotnie), ale jest wiele prostszych rozwiązań. Jednym z takich rozwiązań jest wkopanie koło garażu tunelu rozsączającego do którego podłączamy odpływ. Jeśli w garażu nie będziemy używać wody np. do mycia pojazdów to tunel taki na 100% spełni swoje zadanie. Innym znacznie tańszym, choć mniej profesjonalnym rozwiązaniem jest “wkopanie” w ziemię pod odwodnieniem 2-5 metrów rury drenażowej i podłączenie do niej odwodnienia. W 90% rozwiązanie to spełnia swoje zadanie, a prostota jego wykonania jest bezdyskusyjna. W dwóch tych rozwiązaniach niezbędna jest przynajmniej minimalna chłonność gruntu. W przypadku zastosowania tunelu rozsączającego pojemność jego zapewnia ogromny zapas pojemności wody.

 

Czy odwodnienie do garażu różni się od standardowych odwodnień parkingowych?
Tak. Choć różnice nie są diametralne, to kanały stosowane do odprowadzania wody z garażu powinny mieć małą wysokość budowlaną, oraz powinny być wyposażone w ranty, ale co ważne ranty te nie powinny być stalowe. Wysokość kanału przeważnie musi zostać dopasowana do możliwości “zatopienia” go w wylewce garażowej. Pojemność kanału nie jest tak ważna jak zwykłych produktów stosowanych na parkingach, gdyż nie muszą mieć one dużej pojemności potrzebnej do zmagazynowania chwilowego-dużego napływu wody tak jak to miejsce na zewnątrz. Ostatnią kwestią są ranty- zaleca się unikanie kanałów z ratami stalowymi gdyż przy dłuższym użytkowaniu estetyka ich pozostawia wiele do życzenia. Ranty stalowe nie wytrzymują konfrontacji z solą drogową oraz chemią stosowaną do mycia podłóg (płytek) i już po roku pokrywają się warstwą rdzy. Nie ma ona co-prawda wpływu na funkcjonowanie systemu lecz nie każdy chce mieć nie-estetyczne wykwity rdzy na podłodze garażu. Znacznie bezpieczniejszym (i tańszym) rozwiązaniem jest stosowanie kanałów z rantami polietylenowymi ( w przypadku kanałów polietylenowych) oraz polimerbetonowymi (w przypadku kanałów polimerbetonowych).

 

Czy należy w specjalny sposób uszczelniać połączenia pomiędzy kanałami?
Kanały wykonane z polietylenu wysokiej gęstości zazwyczaj wyposażone są w system specjalnych zamków (pióro-wpust) które gwarantują szczelność połączeń wymaganą dla standardowych zastosować odwodnień takich jak parking zewnętrzny.
Jeśli odwodnienia instalowane będą w miejscach pod którymi znajdują się inne pomieszczenia (np. parkingi wielopoziomowe) zaleca się stosowanie dodatkowych mas uszczelniających połączenia kanałów (np. Shell Tixophalte).

 

Jaki rodzaj rusztu wybrać?
W tym przypadku musimy wziąć pod uwagę 2 sprawy: klasę wytrzymałości, oraz estetykę.
Odwodnienia stosowane w garażu mogą mieć ruszty wykonane ze: stali ocynkowanej, stali nierdzewnej, żeliwa lub poliamidu (plastik).
Jeśli samochód będzie przejeżdżał przez poprowadzoną linię np. wzdłuż bramy zaleca się stosowanie rusztów żeliwnych lub stalowych ocynkowanych (kratowych). W przypadku instalacji odwodnień np. w osi pojazdu rodzaj rusztu nie ma znaczenia. Ja osobiście polecam ruszty wykonane ze stali nierdzewnej, gdyż zapewniają one najwyższą estetykę, a jak wiemy garaż niejednokrotnie jest ważną “częścią” domu.

W klasie A 15 do dyspozycji są zazwyczaj ruszty wykonane ze stali ocynkowanej, stali nierdzewnej lub poliamidu (plastiku) i tu wybór zależy głównie od gustów. Najpopularniejszymi są ruszty wykonane ze stali ocynkowanej które w pełni spełniają swoje zadanie, kolejne to ruszty wykonane ze stali nierdzewnej które przez bardzo długi czas zachowują swój pierwotny wygląd. Ruszty poliamidowe wybierane są często przez klientów którzy poszukują czarnych (lub szarych) rusztów w najniższej klasie wytrzymałości.
W klasie B125 i C250 spotykamy największy wybór: możemy tu spotkać ruszty wykonane ze stali ocynkowanej (ruszt kratowy), stali nierdzewnej (ruszt kratowy), ruszty żeliwne oraz poliamidowe. Najczęściej stosowanym jest ruszt żeliwny, który jest synonimem wytrzymałości –  jedna ma przypadłość pokrywania się rdzawym nalotem który jest całkowicie normalny i bezpieczny dla tego typu materiałów. Ruszty ocynkowane pomijane są przez odbiorców, gdyż kojarzą się w nazwie z rusztami stosowanymi w najniższej klasie wytrzymałości. W rzeczywistości nie mają one nic wspólnego i ja osobiści bardzo je polecam (cechują się bardzo dużą estetyką jak i bardzo dużą powierzchnią drenażu).

Jeśli ktoś chciały, aby ruszty żeliwne długo zachowały swą estetykę (czarny kolor) warto kupić odwodnienia z rusztami pokrytymi powłoką KTL, która zabezpiecza je na wiele lat. Pamiętać trzeba jednak, iż powłoka ta nie jest powłoką niezniszczalną i pod wpływem uszkodzeń mechanicznych (np. kamienie) także ulega uszkodzeniom. Jednakże z czystym sumieniem polecam stosowanie rusztów żeliwnych KTL.

 

Jak dbać o odwodnienie?
Obsługa odwodnień liniowych ogranicza się praktycznie tylko do okresowego czyszczenia kanałów. Jest to bardzo ważne gdyż niedrożny kanał odwodnienia liniowego (zalegające liście, piach itp.) w znacznym stopniu wpływają na sprawność systemu – w skrócie: odwodnienie liniowe nie jest w tanie w szybkim tempie odprowadzić napływającej do niego wody.